Третій вебінар, який провів радник президента Української зернової асоціації з питань харчової та кормової безпеки Вадим Турянчик, було присвячено обговоренню таких питань:
- організація роботи персоналу елеватора в умовах пандемії;
- заходи безпеки під час перевезень працівників транспортом підприємства;
- забезпечення безпеки водіїв підприємства;
- заходи безпеки під час доступу персоналу на територію підприємства;
- засоби безпеки для відвідувачів підприємства;
- рекомендації для водіїв — постачальників продукції;
- рекомендації з організації доступу до побутових приміщень підприємства.
Подаємо рекомендації вебінара щодо базових заходів безпеки на виробництві під час пандемії, розраховані на персонал середнього за розміром елеватора.
Головне — зменшити кількість контактів
За словами Вадима Турянчика, робота підприємства з мінімізації ризику зараження працівників елеватора в умовах пандемії коронавірусу починається зі створення наказом підприємства команди з надзвичайних ситуацій, до складу якої входять провідні фахівці елеватора з різних сфер діяльності.
Ця команда розглядає блок-схему підприємства та виконує на ній оцінку ризиків. Оцінки ризиків слід проводити на кожному технологічному етапі виробництва: на прохідній, в роздягальнях персоналу, в лабораторії, на ваговій, у виробничих і допоміжних приміщеннях.
Після цього встановлюють певні правила поведінки на підприємстві, спрямовані насамперед на зниження небезпечних контактів працівників і відвідувачів між собою та з інфікованими поверхнями.
Звичайно, керівники конкретного підприємства можуть вжити також інших заходів захисту персоналу, зважаючи на умови саме свого виробництва.
Організація роботи персоналу елеватора в умовах пандемії
1. Слід максимально скоротити кількість працівників, які мають бути на роботі протягом зміни. Для мінімізації особистих контактів між персоналом різних підрозділів підприємства необхідно розширити практику суміщення посадових обов’язків і функцій працівниками. З цією ж метою слід запровадити в підрозділах підприємства вахтовий режим роботи від 5 до 14 днів, що відповідає середній тривалості інкубаційного періоду під час коронавірусу.
2. Необхідно перевести персонал елеватора в режим дистанційної роботи для мінімізації присутності на підприємстві. Насамперед це стосується працівників, не залучених у виробничому процесі.
3. Якщо дозволяють технологічні умови, доцільно розділити персонал на зміни з розривом не менше години між ними. Під час інтервалів між змінами слід проводити провітрювання та дезінфекцію виробничих приміщень і місць загального користування. При цьому особливу увагу необхідно приділяти обробці поверхонь і предметів, з якими найчастіше контактують працівники: органів управління обладнанням, клавіатур комп’ютерів, дверних ручок, вимикачів світла тощо.
4. Скасувати на час пандемії виробничі наради, збори колективу, ділові зустрічі та передавання змін.
5. Процес виробничого навчання працівників слід перевести в онлайн-формат або проводити його в невеликих групах (5–6 осіб), із забезпеченням безпечної відстані між слухачами.
6. Персонал має носити одноразові рукавички та респіратори, причому як під час перебування в приміщеннях підприємства, так і під час поїздок до роботи та з роботи, адже користування громадським транспортом підвищує ризик зараження. Всі ці засоби індивідуального захисту персоналу має забезпечити підприємство власним коштом.
7. У випадку захворювання працівник має попередити свого безпосереднього керівника та залишитися вдома. Цю вимогу слід встановити в правилах внутрішнього розпорядку підприємства та довести до відома кожного працівника.
8. На виробничі ділянки слід заходити у змінному одязі та взутті.
9. З метою мінімізації особистих контактів на час пандемії слід скасувати в колективі вітання з рукостисканням.
10. Необхідно привчити працівників не торкатися руками обличчя та під час чхання прикривати обличчя серветкою або ліктем, а також регулярно мити руки та обробляти їх після миття дезінфекційним засобом.
11. Персонал має суворо дотримуватись інструкцій підприємства з дій у надзвичайних ситуаціях і правил особистої гігієни, розроблених командою з надзвичайних ситуацій.
12. Керівному персоналу не рекомендується залишати територію підприємства в робочий час.
13. У роздягальнях персоналу необхідно регулярно проводити дезінфекцію та провітрювання приміщень.
Заходи безпеки під час перевезень працівників транспортом підприємства
Необхідно забезпечити перевезення працівників транспортом підприємства, щоб уникнути їх поїздки комунальним транспортом.
Найбезпечніше, коли персонал доїжджає на роботу власним транспортом. При цьому слід попередити працівників про ризик підвезення власним транспортом колег по роботі через неможливість дотримання в легковому автомобілі належної соціальної дистанції, а також про необхідність регулярної дезінфекції контактних поверхонь у приватному транспортному засобі.
Під час перевезень персоналу транспортом підприємства необхідно забезпечити виконання таких норм безпеки:
- не можна допускати скупчення працівників у транспортному засобі, кількість пасажирів не повинна перевищувати половини місць для сидіння. На спареному сидінні має сидіти лише один пасажир;
- найкраще перевозити персонал позмінно, так легше відстежувати контакти працівника у випадку захворювання;
- після кожної поїздки слід проводити дезінфекцію контактних поверхонь у транспортному засобі: сидінь, ручок, підлоги та віконних шибок; факт кожної дезінфекції необхідно фіксувати у спеціальному журналі;
- водія автомобіля необхідно забезпечити захисним респіратором.
Забезпечення безпеки водіїв підприємства
1. Розробити інструкцію щодо безпечного поводження на території підприємства під час пандемії.
2. Провести навчання водіїв з правил безпеки під час пандемії.
3. За можливості не залишати кабіну автомобіля під час перебування на території підприємства.
4. У разі контакту з працівниками водієві слід дезінфікувати руки та надягнути маску й рукавички.
5. Під час контактів із працівниками підприємства водій повинен тримати безпечну соціальну дистанцію не менше 2 м.
6. В автомобілі слід мати контейнер для збирання використаних масок і рукавичок, який закривається.
Заходи безпеки під час доступу персоналу на територію підприємства
1. Працівників на вході на територію підприємства мають забезпечувати респіраторами.
2. Прохідні слід забезпечити спиртовими дезінфекторами для рук і дистанційними термометрами. Результати вимірювання температури у працівників треба фіксувати у спеціальному журналі.
3. На прохідній працівників має оглядати медичний працівник.
4. Працівники мають періодично дезінфікувати свої мобільні телефони, комп’ютери та інші електронні пристрої.
5. Місткості для збирання використаних масок і рукавичок повинні бути безконтактними (з педалькою).
Засоби безпеки для відвідувачів підприємства
Найкраще взагалі не допускати сторонніх осіб на територію підприємства. У випадку нагальної потреби візиту відвідувачів для них слід провести інструктаж щодо правил поведінки на підприємстві в період пандемії.
Процедура допуску відвідувачів має бути такою ж, як і для працівників підприємства. Кожного відвідувача слід забезпечити маскою та рукавичками. Працівник, який супроводжує відвідувачів підприємства, повинен бути в респіраторі та слідкувати за дотриманням відвідувачами на підприємстві безпечної соціальної дистанції (не менше 2 м).
Рекомендації для водіїв — постачальників продукції
Слід розташувати правила поведінки на підприємстві під час пандемії при в’їзді на територію, в диспетчерській, на ваговій, в місцях розвантаження продукції.
На територію підприємства допускаються тільки водії, які не мають симптомів нездужання.
Водії повинні використовувати маски під час контактів із працівниками підприємства. Якщо водій не має маски, слід йому її видати за рахунок підприємства.
В автомобілі постачальника повинні бути рукавички та антисептик.
Під час очікування на території підприємства водій не повинен залишати кабіну свого автомобіля.
Водії повинні дотримуватися дистанції не менше 2 м під час контактів із працівниками підприємства.
Зазначені норми необхідно довести до відома постачальників і включити в договори з постачання продукції. Слід контролювати виконання водіями постачальників норм безпеки та застосовувати штрафи у разі їх порушення.
Рекомендації з організації доступу до побутових приміщень підприємства
1. Слід розробити графіки обідніх перерв персоналу підприємства, щоб не допустити скупчення працівників у їдальні.
2. Необхідно регулярно провітрювати приміщення їдальні та санвузлів.
3. Найкраще розміщувати в їдальні за кожним обіднім столом по одному працівнику.
4. Після того, як стіл звільнився, його поверхню слід продезінфікувати. Для цього доцільно виділити одного працівника кухні.
5. У проміжках між обідніми змінами слід проводити дезінфекцію приміщення їдальні.
6. Біля рукомийника та на виході з їдальні слід встановити дозатори з антисептиком. Не можна використовувати тканинні рушники, слід замінити їх на паперові або на фени для рук.
7. Біля рукомийника слід встановити контейнер для використаних масок і рукавичок, який закривається, а також контейнер із новими масками та рукавичками.
8. У санвузлах слід забезпечувати дезінфекцію раз на кілька годин.
Марко БУГАЙ, спеціально для Агробізнесу Сьогодні