Зв'язатися з нами
Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

/ Реєстрація

Важлива перемога у великій війні: Як Україні вдалося створити "Зерновий коридор" без Росії? Джерело: https://biz.censor.net/r3464794

Назад до думок експертів

У 2023 році, завдяки Збройним силам та довірі бізнесу, Україні вдалося здобути важливу економічну перемогу. 

Попри вихід Росії із “Чорноморської зернової ініціативи” та атаки на портову інфраструктуру, експорт українського збіжжя морем зростає.

Без Росії: “Зерновий коридор” під захистом ЗСУ

Повномасштабне вторгнення Росії повністю зупинило роботу українських морських портів, а отже і життє воважливі для економіки експортні маршрути. Мільйони тонн зерна опинилися замкнутими у сховищах.

Тимчасовим рішенням стало відновлення експорту з трьох українських портів на Чорному морі в рамках “Чорноморської зернової ініціативи”, започаткованої за участі ООН, Туреччини та Росії, яка натомість вимагала скасування частини санкцій. Завдяки цій домовленості, від серпня 2022 року по липень 2023 року до країн Африки, Азії та Європи з України експортували 32,9 млн тоннсільськогосподарської продукції.

У липні 2023 року Росія вийшла з “Чорноморської зернової ініціативи” і атакувала портову зернову інфраструктуру, щоб припинити доступ українського продовольства на світові ринки. В обмін на відновлення зернових угод РФ вимагала скасування накладених на неї санкцій.

Проте Україна разом із міжнародними партнерами не піддалися на російський шантаж. Вже 8 серпня Військово-морські сили ЗСУ відкрили нові тимчасові маршрути руху цивільних суден з портів Великої Одеси під захистом українських військових.

Спочатку судновласники побоювалися використовувати новий маршрут, оскільки Росія погрожувала розглядати будь-які кораблі, які пливуть до України, як потенційні цілі.

Однак кількість суден, що прямують до портів “Великої Одеси”, збільшується, що відображає зростання попиту з боку міжнародних споживачів української продукції.

“У серпні ми відкрили тимчасовий коридор Чорним морем. Він працює завдяки підтримці наших Збройних сил і довірі міжнародних партнерів. З кожним днем кількість кораблів, які заходять в порти збільшується”, – зазначав міністр аграрної політики та продовольства України Микола Сольський.

Один із таких міжнародних партнерів Нільс Троост, інвестор швейцарської компанії HarvestCommodities SA, у письмовому коментарі БізнесЦензору підтвердив слова міністра.

“Ми мали повну довіру впевненість у цих проектах і негайно погодилися бути одними з перших, хто працюватиме разом з нашими українськими партнерами”, – ідеться у повідомленні компанії.

Два судна Harvest Commodities– M/V Riva Wind і M/V Arizona – одними з перших успішно вийшли з Одеського порту в рамках Чорноморської зернової ініціативи у серпні 2023 року. Вони доставили на світовіринки 110 тис. тонн зерна.

Якщо за перші три місяці новим морським коридором скористалися 100 суден, то станом на 19 грудня з чорноморських портів вийшло понад 300 вантажних кораблів, які експортували 10 мільйонів тонн вантажів до 24 країн світу.

Разом із тим, зростає експортна роль українських портів “Рені”, “Усть-Дунайськ” та “Ізмаїл”, які змогли уникнути морської блокади РФ. Перевалка вантажів в українських дунайських портах за січень-листопад 2023 року досягла 29,4 млн тонн, що більш ніж удвічі перевищує показник за аналогічний період 2022 року (14,5 млн тонн).

“Дунай виконує дуже важливу функцію. Коли не працювали порти Великої Одеси, він взяв на себе майже 50% усіх обсягів експорту та імпорту. Це наш великий альтернативний маршрут”, – наголошував віце прем’єр-міністр з відновлення – міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков.

За даними Державної митної служби, з початку нового маркетингового року (МР, липень-червень) станом на 27 грудня вдалося експортувати 17,48 млн тонн зерна. У тому числі у грудні обсяги експорту вдалося збільшити до 4,39 млн тонн.

За оцінками “Української зернової асоціації”, завдяки новому морському коридору Україна зможе експортувати на світові ринки 50 млн тонн зернових і олійних культур врожаю 2023 року, а також близько 10 млн тонн рослинних олій і шротів.

“Більшу частину зерна та виробленої продукції ми продамо. Для нас це більш ніж 50% валютної виручки країни, яка стабілізує гривню. Гадаю, у держави великого вибору немає: або врожай згниє, або краще продати. Звісно, краще продати”, – зазначав президент УЗА Микола Горбачьов.

Він переконаний, що трейдери впораються з цим завданням, якщо військові забезпечать безпеку судноплавства на нинішньому рівні.

Держава і бізнес: Хто допомагає експортувати українське зерно?

Ані новий зерновий коридор, ані експортні маршрути з дунайських портів не могли б працювати без довіри бізнесу, який забезпечує логістику під захистом ЗСУ та інвестує у розвиток інфраструктури попри російські атаки, мішенями яких стали українські порти.

Внаслідок масованого ракетного удару в ніч на 19 липня значну частину зернової експортної інфраструктури втратив порт “Чорноморськ”.

“Найбільше постраждала зернова інфраструктура міжнародних та українських трейдерів та перевізників Kernel, Viterra, CMA CGM Group. Це терористичний акт не проти України, а проти всього світу”, – розповідав міністр аграрної політики Микола Сольський. Проте бізнес продовжує працювати навіть в таких умовах.

Зокрема, у нові зернові термінали у дунайських портах інвестують не лише українські, а і міжнародні компанії, перетворюючи регіон у новий центр торгівлі.

“Від початку блокади ми розглядали Дунай як основний альтернативний шлях для експорту українського зерна, який не залежатиме від примх і маніпулятивних дій Росії”, – розповідав Володимир Славінський, директор із торгівлі українського агрохолдингу “Нібулон”, який побудував зерновий термінал у порту “Ізмаїл” .

Інвестує у будівництво власних складів в Ізмаїльському порту і швейцарська компанія Harvest Commodities SA, яка створює тут життєво важливу сучасну інфраструктуру для того, щоб збільшити експорт зерна з цього нового торгівельного хабу.

“Наші інвестиції в місцеву інфраструктуру та логістику не тільки створюють робочі місця та приносять іноземну валюту в регіон, але й гарантують, що зерно з України продовжуватиме відігравати важливу роль у забезпечення продовольством споживачів з країн третього світу, у тому числі в Африці”, – каже інвестор компанії Harvest Commodities SA Нільс Троост.

Крім інвестицій у дунайський регіон, швейцарський трейдер продовжує допомагати експортувати українське зерно і з чорноморських портів.

Загалом з 2021 року Harvest Commodities SA експортував понад 350 тисяч тонн українського зерна до Туреччини, Єгипту, Китаю, Італії, Грузії та Хорватії, забезпечивши доступ на світові ринки як для “Державної продовольчо-зернової корпорації України”, так і приватних агрокомпаній.

“Grain from Ukraine”: Як українське зерно підтримує світову продовольчу безпеку

Довіра бізнесу і міжнародних партнерів, таких як Harvest Commodities SA, дозволяє не лише забезпечити збут продукції для українських фермерів, але і вносить вклад у світову продовольчу безпеку.

До започаткованої з цією метою президентом Володимиром Зеленським ініціативи “Grain from Ukraine” вже приєдналися понад 40 країн та міжнародних організацій. Разом з провідними приватними компаніями вони вже зібрали понад $220 мільйонів на закупівлю в українських фермерів зерна, яке доправляють тим державам, які найбільше потерпають від дефіциту продовольства.

З початку роботи цієї ініціативи Україна за участю Всесвітньої продовольчої програми ООН відправила 170 тис. тонн пшениці до Ефіопії, Сомалі, Ємену та Кенії. Програму планується поширити на Нігерію, Судан, Мозамбік/Малаві, Мадагаскар, Джибуті, Ліберію, Мавританію, Ліван та інші країни. У рамках програми планується відправити близько 60 кораблів із зерном до найбідніших країн Африки.

За словами міністра аграрної політики та продовольства Миколи Сольського, це доводить, що Україні вдалося зберегти статус надійного експортера продовольства, попри війну.

“Наші партнери побачили, що Україна ефективний і надійний експортер незважаючи на надскладні умови. Що ми виконуємо свої зобов’язання навіть під час війни і попри обстріли з боку Росії. Бо ми розуміємо, що наш експорт впливає на життя людей у багатьох країнах, на ринкові ціни, на продовольчу безпеку світу. Дуже знаково, що ми відновили роботу українського морського коридору і програма Grain From Ukraine повертається до портів Великої Одеси”, – наголосив Сольський, коментуючи підсумки першого року роботи ініціативи Grain FromUkraine.

Міжнародні компанії також готові підтримувати експорт українського зерна до країн, які його найбільше потребують, попри ризики воєнного часу.

“Ми пишаємося тим, що працюємо з нашими українськими партнерами, включаючи як державні, так і приватні компанії, щоб підтримувати та розвивати торгівлю зерном, незважаючи на несприятливі обставини”, – каже інвестор Harvest Commodities Нільс Троост.

Він додає, що крім допомоги українським фермерам, у цей час бізнес має долучатися до важливих благодійних ініціатив. Разом зі своїм партнером у США Нільс Троост пожертвував близько $1 мільйона організаціям, що допомагають українцям, що найбільше постраждали внаслідок війни, а також українським військовим і цивільним волонтерам на передовій. 

Джерело: https://biz.censor.net

Інші думки

Благодійний фонд Зв'язатися з нами

© Всеукраинская общественная организация производителей, переработчиков и экспортеров зерна, 1997-2024.
При цитировании и использовании любых
материалов ссылка на Украинскую зерновую
ассоциацию обязательна.При использовании в
интернет обязательна так же гиперссылка
на http://uga-port.org.ua Розробка сайту