У парламенті зареєстрований новий законопроект про залізничний транспорт.
Розмови про необхідність поділу «Укрзалізниці» на фінансово і юридично незалежні компанії (оператор інфраструктури, вантажоперевезення, пасажирські перевезення і т.д.) ведуться вже 15 років. Про це постійно говорять керівники головного залізничного відомства, народні депутати і чиновники. Але поки ніхто ніяких практичних кроків реформування не зробив.
«В інфраструктурному плані «Укрзалізниця» проїдає останню радянську спадщину. Катастрофічно не вистачає тяги, вже три роки тому потреба в локомотивах становила 500 одиниць. Час руху вантажних потягів в напрямку портів і західних прикордонних переходів зросла майже в три рази. Причина – пробки. Навіть контракт з General Elecrtic на 225 нових тепловозів проблему не вирішує», – стверджує експерт з транспорту громадської організації «Євро-патруль» В’ячеслав Коновалов.
На його думку, вихід з положення – створення конкурентних умов на залізниці (це, до речі, передбачено Угодою про Асоціацію з ЄС) і допуск на ринок приватних перевізників.
Днями в парламенті зареєстрований законопроект «Про залізничний транспорт України» №9512, покликаний лібералізувати ринок залізничних перевезень. Правда, абсолютно новим його не назвеш.
Так, ще в жовтні 2018 р народні депутати намагалася проголосувати за аналогічний нинішньому законопроект. Але голосування було провалено – в той день була низька явка. Щоб відправити проект на доопрацювання, теж не вистачило голосів, тому довелося створювати новий документ, більш детально прописаний.
«Сподіваємося, що нинішній документ буде прийнятий після президентських виборів, але ще при цьому скликанні, – говорить один з авторів законопроекту, заступник голови парламентського Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин Олександр Бакуменко, – Необхідно бути послідовними. Вже сьогодні 50% вагонів-зерновозів належать приватним компаніям. Якби не це, експортери просто б задихнулися – якщо кілька років тому експорт зерна становив 20 млн. Т, то зараз – 40 млн. Т. Але для нормальної роботи великим зернотрейдерам необхідні не тільки вагони, а й локомотиви, маневрові тяга. І вони будуть інвестувати в ремонт залізничних колій, адже зацікавлені в їх хорошій якості».
Найзначніше нововведення в законопроекті – «забезпечення вільного доступу учасників ринку до об’єктів інфраструктури загального користування». Тобто, приватні перевізники зможуть купувати власні локомотиви, чіпляти до них свої вантажні вагони і їздити по державним рейках. (Зараз за чинним законодавством це неможливо).
Другий важливий момент – «створення окремого суб’єкта, що спеціалізується на розвитку залізничної інфраструктури (оператора інфраструктури)».
І третє – «створення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту». Даний регулятор буде контролювати ціноутворення, встановлювати тарифи.
На його думку, і допуск приватних локомотивів, і ринкові тарифи не приведуть до бажаного результату, поки «Укрзалізниця» залишиться одночасно і власником залізниці – тобто оператором інфраструктури, і перевізником.
© Всеукраинская общественная организация производителей, переработчиков и экспортеров зерна, 1997-2024.
При цитировании и использовании любых
материалов ссылка на Украинскую зерновую
ассоциацию обязательна.При использовании в
интернет обязательна так же гиперссылка
на http://uga-port.org.ua
Розробка сайту
Для реєстрації на сайті зверніться, будь ласка, до адміністрації УЗА admin@uga.ua