Зв'язатися з нами
Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

/ Реєстрація

Мінне море. У Стамбулі поговорили про розблокування морських портів України. Як це може відбуватися

Назад до думок експертів

На цьому тижні вперше відбулися чотирьохсторонні перемовини щодо розблокування експорту українського зерна. Що дасть розблокування портів?

14 липня в Стамбулі відбулася перша зустріч представників України, Росії, ООН та Туреччини, на якій обговорювався план відновлення експорту українського зерна Чорним морем. Зустріч тривала близько двох годин, і на ній частково домовились про кроки з розблокування портів. План ще не узгоджений президентами України та Росії. Наступного тижня буде ще одна зустріч із цього приводу.

Попередньо йдеться про розблокування трьох портів: Одеса, Чорноморськ та Південний. Вони входять до пʼятірки найбільших портів України за експортом зернових, зазначає директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.

Минулого року через Чорноморськ транспортували 14,6 млн т зернових. «Він став найбільшим портом з експорту зернових, після того як «Кернел» запустив свій термінал», – каже Вовк. У 2021 році «Трансбалктермінал» (термінал «Кернел», – Forbes) перевалив 7,6 млн т зернових. Через порт «Південний» у минулому році перевалили 9,7 млн т зернових, а через порт Одеса – 5,8 млн т. «Розблокування цих портів було б достатньо для того, щоб істотно покращити ситуацію з експортом зернових», – каже Вовк.

Розблокування портів може принести Україні до $1 млрд додаткової експортної виручки на місяць, прогнозує директор Центру економічних стратегій Гліб Вишлінський. Також робота портів додасть 5% ВВП, пише у Facebook стратег фінансової компанії Finteum Андрій Нестерук. «Це дуже багато, це здатність країни довше воювати на місяці», – зазначає він. Окрім цього, відчутно знизяться ціни на продукти харчування й трошки сповільниться глобальна інфляція, каже він.

На цьому тижні ціни на пшеницю з поставками у вересні 2022 року на біржі в Чикаго знаходяться на мінімальному рівні з лютого — $291. Це на 11% нижче, ніж тиждень тому, і на 38% нижче, ніж під час піку 17 травня. «Ринок у цю ціну закладає вірогідність відновлення морських поставок з України, але не на 100%», – каже Нестерук. Якщо морські поставки запрацюють повноцінно, то ціни ще впадуть, якщо ні, то виростуть, зазначає він.

Згідно з попереднім планом, угода передбачає, що зерновози з українських портів будуть супроводжувати українські військові кораблі, і судноплавство відновиться за умови режиму припинення вогню і часткового розмінування.


 

Поступка від США

Міністерство фінансів США дозволило проводити операції з Росією у сфері постачання добрив, продовольства, посівних матеріалів, ліків та медичного обладнання. Розʼяснення було опубліковано на наступний день після того, як представники Росії, України, Туреччини та ООН зустрілися у Стамбулі для переговорів про відновлення експорту зерна з України.

 


 

Досі не погоджено, як будуть розміновані порти, повідомляє WSJ. Україна пропонує прокласти безпечний прохід через мінні поля, але залишається питання знешкодження плаваючих мін. Для розмінування потрібні військові тральщики іноземних країн, каже експерт Defense Express Іван Киричевський. За його словами, прогнозувати, скільки часу займе розмінування, складно – невідомо, скільки мін встановлено.

Росіяни могли розкидати в Чорному морі 400–600 мін, зазначав 17 травня спікер Одеської обласної військової адміністрації Сергій Братчук.

Бізнес неохоче коментує результати перемовин. Коментувати можна буде тоді, коли будуть реальні зміни, зазначили в пресслужбі агрохолдингу «Кернел». «Наразі можемо говорити лише про один факт: ми не відвантажили жодного судна. Судна, які були завантажені до 24 лютого, з порту не вийшли».

Історичний приклад

У 1980 році, під час ірано-іракської війни, США із союзниками застосовували метод конвойного супроводу танкерів. У книзі «Атака біля берегів Сінаю: військове використання флоту після 1945 року» автор Віталій Доценко описує систему таким чином. Конвой танкерів починався з портів завантаження до виходу з Перської затоки в Оманську затоку.

Два-три танкери супроводжувала така ж кількість військових кораблів охорони. На окремих ділянках конвої прикривали палубною авіацією. В мінонебезпечних районах діяла протимінна оборона. Для цього США використовували вісім вертольотів-тральщиків, чотири катери-тральщики та шість океанських тральщиків. У найбільш небезпечних районах спочатку йшли тральщики, а за ними танкери.

Важливо розуміти, що військовий конвой та розмінування не забезпечували повну безпеку судноплавства. З 1980-го по 1988 рік було уражено 500 танкерів, каже Киричевський із Defense Express.


 

Україна і світовий голод

Український експорт продовольства дає їжу 400 млн людей. У 2022 році Україна планувала експортувати 25 млн т зернових до різних країн світу. Більша частина мала йти саме через морські порти, які окуповані або заблоковані росіянами.

Європа допомагає Україні доставити її зерно автодорогами й залізничними шляхами до портів Румунії або країн Балтії. Хоча навіть за найоптимістичнішими прогнозами лише 20% українського зерна можна буде експортувати в такий спосіб, пише Economist.

В українських зерносховищах, які ще не постраждали через військові дії, повно кукурудзи і ячменю. Фермерам немає де зберігати наступний, цьогорічний урожай, який почнуть збирати наприкінці червня, а отже, він може зіпсуватися.

Росія й Україна постачають на світовий ринок 28% пшениці, 29% ячменю, 15% кукурудзи і 75% соняшникової олії. Походження половини імпортованого Ліваном і Тунісом зерна – з України й Росії; у Лівії та Єгипту ця цифра складає дві третини.

 


https://forbes.ua

Інші думки

Зв'язатися з нами

© Асоціація
виробників, переробників та експортерів зерна
, 1997-2022.
При цитуванні і використанні будь-яких
матеріалів посилання на Українську зернову
асоціацію обов'язкове. При використанні в
інтернет обов'язкове так само гіперпосилання
на http://uga.ua Розробка сайту