Чому зростає обсяг перевезень річковим транспортом, і що хочуть отримати перевізники від влади, щоб ще більше наростити транспортування.
За минулий рік, за даними Асоціації морських портів України, перевезення зернових вантажів по Дніпру зросло на 15% до 3,1 млн тонн. У зернотрейдерів на поточний рік не менш амбітні плани по збільшенню перевезень зернових вантажів річковим транспортом — компанія «Нібулон» вже заявила, що планує тільки в цьому році побудувати 8 нових судів, і з часом довести обсяги перевезень річковим транспортом до 4 млн тонн на рік. Директор ТОВ «Гермес-Трейдинг» Юрій Скічко розповів iAgro, чому зростає обсяг перевезень річковим транспортом, і що хочуть отримати перевізники від влади, щоб ще більше наростити транспортування.
Причин зростання обсягу перевезень по Дніпру в 2018 році кілька. По-перше, це рекордний урожай зернових та олійних культур, а також зростаючі проблеми з перевезеннями залізницею, викликані недостатньою кількістю локомотивної тяги. Також однією з причин можна назвати зростання вартості перевезення залізницею і подорожчання перевезень автомобільним транспортом у зв’язку з обмеженням тоннажу перевезеного вантажу. Тому перевезення по річці стало альтернативою залізниці й автотранспорту як більш дешевий спосіб транспортування продукції.
Крім того, збільшенню обсягів перевезення по Дніпру сприяв і розвиток річкової перевалочної інфраструктури — кількості елеваторів, так званих прямих точок перевалки, а також входження нових гравців на ринок і збільшення тоннажу флоту.
Сьогодні на річці працює не тільки «Нібулон», який таким чином перевозить практично весь свій власний вантаж, але і компанії «Укррічфлот», «Грейн-Трансшипмент», які перевозять здебільшого вантажі компаній міжнародних торгових домів, серед яких Bunge, COFCO, ADM. Наша компанія — «Світловодський річковий термінал» — в цьому сезоні почала перевезення власних зернових вантажів і вантажів клієнтів терміналу, зокрема, компанії COFCO.
Бізнес все більше зацікавлений в річкових перевезеннях. Підтвердження тому — не тільки зростання тоннажу, а й придбання раніше законсервованих і будівництво нових елеваторів, точок перевалки зерна на річці, будівництво і придбання флоту.
Однак є і фактори, що стримують зростання обсягів перевезення річковим транспортом. Наприклад, на сьогодні досі не прийняті закони про внутрішній водний транспорт і про залізничний транспорт, в результаті чого ми маємо непрогнозовану тарифну політику, не можемо прорахувати економіку перевезень, рентабельність і окупність вкладень. Це стримує інвестиції не тільки в стратегічну для економіки країни транспортну інфраструктуру на річці, але і в автомобільний, залізничний транспорт, порти.
Також важливо для розвитку перевезень річковим транспортом прийняття законів та інших нормативних актів, які б сприяли відродженню суднобудування і судноремонту, розвитку банківського фінансування вітчизняного суднобудування, прийняття бюджетної програми підтримки вітчизняної новобудови, пільгових умов для ввезення імпортного обладнання, яке використовується для поновлення судноверфей і обладнання для будівництва вітчизняного флоту.
Великим плюсом могло б стати введення на 5 років пільгового періоду оподаткування суднобудівних і судноремонтних підприємств — це б посприяло зниженню собівартості новобудови, підвищенню конкурентоспроможності вітчизняної новобудови, оновленню флоту на більш ефективний і економічний, який би дозволив перевозити більший тоннаж на одиницю флоту і з меншими ресурсовитрати на тонну перевезення.
Але також важливо продовжувати боротьбу з корупцією і бюрократією в державних структурах, які відповідають за надання всіляких дозволів, ліцензій, свідоцтв та інших дозвільних документів.
Є й технічні питання, рішення який сприяло б розвитку вантажоперевезень — днопоглиблення всіх судноплавних річок України, розвиток вантажоперевезень з Білоруссю і країнами Євросоюзу, ремонт і модернізація шлюзового господарства. Багато проблем річкового судноплавства зніме закінчення будівництва моста в Запоріжжі, але поки можна було б зайнятися установкою освітлення і попереджувальних знаків, необхідних для проходження в нічний час запорізького мосту, що будується.
Також серед технічних моментів, які необхідно вирішити, можна назвати встановлення навігаційного обладнання на річках, підвищення безпеки суднового шляху в нічний час, роботу допоміжного флоту для більш швидкого і безпечного проходження шлюзів. Істотне збільшення перевезень по Дніпру дав би розвиток хабів портів Херсона та Миколаєва під вантажі, що надходять з річок, формування нових точок рейдової перевалки в Дніпровській затоці, днопоглиблення підхідного каналу до порту Очаків, Бузько-Дніпровського-Лиманського каналу (БДЛК) і Херсонського морського каналу.
Юрій Скічко для Агроінсайдер
© Асоціація виробників,
переробників та експортерів зерна, 1997-2025.
При цитуванні і використанні будь-яких матеріалів
посилання на Українську зернову асоціацію обов'язкове.
При використанні в інтернет обов'язкове так само
гіперпосилання на https://uga.ua
Розробка сайту
Для реєстрації на сайті зверніться, будь ласка, до адміністрації УЗА admin@uga.ua