На початку 2024 року представники Укрзалізниці озвучили плани змінити умови організації накопичення вагонів для відправлення їх маршрутними поїздами. Серед ймовірних нововведень — відхід від такого поняття як “маршрутна станція” та скасування плати за зберігання вагонів (але за певних умов). Проте правління Перевізника зміни поки що не узгодило.
В бізнес-середовищі ініціативи УЗ щодо покращення маршрутизації зустріли в цілому позитивно. До прикладу, в компанії Kernel назвали це “цікавим кроком від УЗ щодо надання ринку економічно адекватних умов організації маршрутних відправок”.
Так заступник керівника департаменту перевалки та флоту компанії Kernel Михайло Кравченко переконаний в тому, що наразі одна із важливих проблем маршрутизації полягає саме у площині відсутності економічних стимулів для вантажовідправників. Адже часто на під’їзній колії не може розташовуватися повна кількість вагонів на маршрут одночасно, тож вантажовідправнику треба використовувати для накопичення колії станції. А за це, як відомо, треба платити додатково:
“В зв’язку з цим виникають додаткові витрати: збори за зберігання вантажу та збори за користування вагонами. Збір за зберігання вагонами виникає навіть якщо це приватні вагони. Усе це призводить до здорожчання перевезення і, відповідно, не стимулює відправників до створення маршрутів”, — відзначив Михайло Кравченко.
В свою чергу, генеральний директор ТОВ «Транспортно-експедиторська компанія «ВЕРТИКАЛЬ» Олег Бурлаченко переконаний — відмова від поняття “маршрутна” станція дасть змогу розширити географію застосування маршрутів для відправки вантажів та простимулювати технічний розвиток підприємств (елеваторів), які раніше були обмежені станціями, що не входили в список маршрутних.
“Дана ініціатива може полегшити та оптимізувати логістичні процеси для підприємств, що користуються послугами Укрзалізниці. Але для формування остаточної позиції необхідна інформаційна підтримка: забезпечення доступу до детальної інформації, консультація/презентація по нововведенню — це може полегшити процес користування, а саме головне, розуміння всіх розрахунків, що дозволить провести аналіз вартості послуги по відправленню маршруту до і після введення цієї послуги”, — відзначає Олег Бурлаченко.