Відновлення роботи портів Миколаїв і Ольвія суттєво підсилило б експортний потенціал України. Самі портовики готові, однак військові через воєнні загрози наразі проти. Чи все ж можливе відкриття цих портів, та коли?
Від початку повномасштабного вторгнення Миколаївські порти залишаються заблокованими. Ворог знаходиться близько до Бузько-Дніпровсько-лиманського каналу (БДЛК) на захопленій Кінбурнській косі, і контролює вихід у море. Тож, як зазначив голова Адміністрації морських портів України Юрій Литвин, ці порти готові відновити роботу, “але винятково з безпекових міркувань військові не дозволяють (їх) запустити”. Хоча, за його словами, АМПУ приділяє цьому питанню багато уваги, консультується з військовими та розробляє різні варіанти. Які ж є шанси, що судна підуть з експортними вантажами з Миколаївських портів, приміром, вже цього року?
Другий після Великої Одеси
Якщо говорити про те, чому важливе відновлення повноцінної роботи Миколаївських портів, то на перший план учасники ринку виносять здешевшання логістики. Що у свою чергу збільшує конкурентоспроможність українських експортерів з відповідними впливом на українську економіку загалом.
Головним чином йдеться про аграрну продукцію. У 2021 році, за даними АМПУ, Миколаївський морський порт зберігав перше місце серед портів України з перевалки рослинної олії (2,8 млн тонн) та друге місце з перевалки зернових (12,9 млн тонн).
“Так, сьогодні зерно йде на експорт через порти Великої Одеси, альтернативою залишається ще Дунай. Та більша частина агрологістики орієнтована саме на Миколаїв. Ще за моїми довоєнними підрахунками, 70% елеваторів України розташовані так, що з них найвигідніше везти зерно саме туди. Звісно, у разі відновлення цієї логістики це зменшить витрати аграріїв”, – пояснює ЦТС президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов.
“Йдеться про відновлення конкуренції з перевалки зернових вантажів – це повернення на довоєнні ціни перевалки з 25 доларів до 15 доларів на тонну вантажу. Судноплавство на Південному Бузі зніме вантажі з доріг, а згідно інформації Міністерства інфраструктури, кожен 1 млн тонн вантажів – це мільярд економії на утриманні цих доріг. Крім того, запуск Миколаєва, як лідера експорту зернових, дозволить відновити роботу терміналів, а це понад тисячі робочих місць. А також – відновити роботу суднобудівного кластеру”, – перераховує плюси директор із взаємодії з органами влади компанії “Нібулон” Михайло Різак.
“Порти Миколаїв та Ольвія до повномасштабного вторгнення були драйверами зростання не тільки економіки регіону, а і всього зернового бізнесу України. Зручна і дешевша у порівнянні з портами Великої Одеси логістика сушею, спеціалізовані зернові термінали давали не аби яку перевагу трейдерам і виробникам, що робило Миколаїв портовим регіоном, який найбільш швидко розвивався”, – зазначив ЦТС комерційний директор зернового терміналу EVT Дмитро Манолюк.
“Відкриття портів регіону має безумовні плюси: здешевлення логістики, збільшення експортних потужностей, що зробить українське зерно більш конкурентоздатним на світовому ринку, збільшення податкових надходжень в державний бюджет, збільшення кількості робочих місць, пришвидшення відбудови регіону, розвантаження портів Одеси для роботи з іншими вантажами”, – додає він. І запевняє, що як тільки держава надасть алгоритм роботи, EVT готовий активізувати діяльність в найкоротші строки.
Не зерном єдиним
Відновлення роботи портів Миколаїв і Ольвія важливе не лише для експорту аграрної продукції. Їхня робота могла б посприяти і експорту товарів металургійної номенклатури. Повертаючись до того ж таки 2021 року: оператори терміналів акваторії Миколаєва тоді перевалили 1,7 млн тонн металопрокату, 1,2 млн тонн чавуну та 5 млн тонн руди.
Особливого значення Миколаївський порт набув для компанії ArcelorMittal, яка через нього відвантажувала свої заготовку, катанку та арматуру. А за десять років до початку російського вторгнення, у 2012-му, сама стала стивідором та поступово нарощувала перевалку на своєму терміналі, яка “у кращі часи” сягала двох мільйонів тонн, а амбіційні плани передбачали у майбутньому збільшення перевалки до трьох мільйонів. Під чутливу “блакитну арматуру” був побудований критий склад, компанія придбала крани, техніку. З Кривого Рогу до Миколаєва ближче, ніж до Одеси. Хіба глибини менші, але то вже таке, і до того ж, компанія зрештою розпочала практикувати довантаження більших суден на рейді.
© Всеукраинская общественная организация производителей, переработчиков и экспортеров зерна, 1997-2024.
При цитировании и использовании любых
материалов ссылка на Украинскую зерновую
ассоциацию обязательна.При использовании в
интернет обязательна так же гиперссылка
на http://uga-port.org.ua
Розробка сайту
Для реєстрації на сайті зверніться, будь ласка, до адміністрації УЗА admin@uga.ua