Зв'язатися з нами
Search
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Search in comments
Filter by Custom Post Type

/ Реєстрація

Укрзалізниця запропонувала агробізнесу вирішення проблеми дефіциту зерновозів

Назад до думок експертів

В Україні спостерігається шалений попит на будівництво зерновозів, що пов’язано як зі зростанням урожайності, так і з нововведеннями уряду та ПАТ «Укрзалізниця» стосовно ринкового визначення вагонної складової. Проте експерти аграрної галузі зазначають, що залізничний рухомий склад і транспортна інфраструктура і надалі потребуватимуть розвитку та значних інвестицій. Про це йшлося в ході кількох авторитетних профільних конференцій, які нещодавно відбулися в Києві.

Минулого тижня в столиці України пройшли відразу два потужних заходи для фахівців вітчизняного аграрного ринку — конференції ProAgro та AgroBuild. Вони ще раз засвідчили, що сільське господарство розвивається значними темпами, виробництво продукції зростає, а тому потреба в її транспортуванні з кожним роком збільшуватиметься.

ПЛАНУВАННЯ ПО-­ПАРТНЕРСЬКИ

Флагманом вітчизняної агропромисловості є виробництво зернових. За прогнозами президента Української зернової асоціації (УЗА) Миколи Горбачова, вже найближчими роками урожаї мають зрости більш ніж у 1,5 раза — до 100 млн т. Оскільки потреба внутрішнього ринку невисока, більшість з них підуть на експорт. А в цьому плані реальної альтернативи при транспортуванні, крім залізниці, поки немає.

За свідченнями експертів, в Україні є надлишок елеваторних потужностей в регіонах. Стрімко будуються нові ємності для зберігання зерна і в морських портах, через які урожай перевантажується на судна. З цим також проблем немає. Проте великі питання виникають, перш за все, з перевантаженням сільгосппродукції із вагонів на елеватори в портах. Нині нерідко залізниця може подати їх набагато більше, ніж підприємства можуть вивантажити.

Хоча і сама припортова інфраструктура та напрямки перевезень потребують уваги у зв’язку із запланованим зростанням навантаження. Саме на необхідності прогнозування разом із залізничниками своєї роботи наголосив під час спілкування із зернотрейдерами в ході конференції AgroBuild директор з економіки та фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій Рязанцев. Він детально розповів про дерегуляцію вагонної складової тарифу на вантажні перевезення, що набере чинності з 19 лютого. Це вже позитивно впливає на ситуацію в Україні, зокрема на стан промислового виробництва, через зростання попиту на рухомий склад з боку бізнесу. «Сьогодні стало вигідно інвестувати у вагони, і в найближчі роки ви побачите, скільки нових гравців з’явиться на ринку перевезень», — зауважив Андрій Рязанцев.

ВАГОНИ — ВИГІДНА ІНВЕСТИЦІЯ

Пожвавлення на ринку перевезень констатують і фахівці компа­ній-­зернотрейдерів, деякі з яких вже є операторами. Зокрема, як зауважив керівник відділу логістики групи компаній «Агропросперіс» Олександр Рекал, навіть за підвищення ціни на продукцію вагонобудівників нині вигідно вкладати у вагони. Причому як у вживані, так і нові. Термін окупності зерновоза, за підрахунками фахівців, від трьох до семи років. Як альтернативу залізничники нині пропонують клієнтам купувати вагони у лізинг під 16 % річних. Це досить вигідне і надійне вкладення коштів.

Проте вагонобудівні підприємства вже завантажені замовленнями на зерновози на кілька місяців вперед. Навіть при тому, що вартість такого вагона за останні півроку підвищилася із $ 42 до 49 тис. Виробники, зокрема начальник відділу реалізації ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» Олександр Клименко, пояснюють це не «ажіотажем» у зв’язку зі зміною підходів до формування тарифів на користування державними вагонами, а підвищенням цін на металопродукцію для будівництва рухомого складу. Вона, як відомо, відіграє провідну роль у загальній вартості вантажного вагона. Однак у будь­якому разі комплектуючі — це продукція вітчизняних металургійних підприємств.

З іншого боку, зерновози — більш трудомісткі, порівняно із піввагоном. Все це позитивно впливає на внутрішні обсяги виробництва, створює робочі місця в галузі машинобудування.

Також це добре і для аграріїв. Адже ліквідація дефіциту вагонів дасть їм можливість вчасно і ритмічно перевозити урожай. Сьогодні ж вартість оренди зерновоза на ринку в піковий період перевезень вдвічі вища і вантажовласникам доводиться суттєво переплачувати.

Проте й просто зростання кількості вагонів для покращення перевезень — недостатньо. Потрібно ефективно їх експлуатувати.
У зв’язку з цим залізничники взяли курс на маршрутизацію перевезень. Такі відправлення, згідно з новими принципами формування тарифів, будуть дешевшими.

Багато хто з клієнтів із розумінням ставиться до цього та пророкує збільшення вкладень з боку власників елеваторів у розвиток інфраструктури. Нові об’єкти вже мають проектуватись із урахуванням цього. Менш потужні елеваторні комплекси кооперуються та організовують так звані каскадні маршрути. «Я думаю, елеватори самі захочуть стати маршрутними і будуть розвиватися», — прогнозує керівник УЗА Микола
Горбачов.

 

НЕДООЦІНЕНА ІНФРАСТРУКТУРА

Провідні експерти, зокрема керівник сервісу zernovoz.in.ua Олександр Мащенко, пояснюють затримку у розвитку інфраструктури наслідками обвалу курсу національної валюти 2014 р. Адже розцінки на послуги з перевезень у межах України, окрім портових зборів, не прив’язані до курсу долара. Тому й доходи транспортних підприємств з того часу різко знизилися. Як вважає експерт, нині попит на інфраструктуру зростає.

Цікаво, що вартість перевезення залізницею — далеко не найбільша у загальній ціні транспортування агропродукції. При перевезеннях на експорт за класичною схемою логістичні витрати на 1 т зерна становлять $ 51, з яких лише третина — $ 17 — це послуги залізничників. Для порівняння, вартість перевалки в порту — $ 12, послуги елеватора —$ 15.

Директор з економіки та фінансів ПАТ «Укрзалізниця» Андрій РЯЗАНЦЕВ: «Лише 10 пропозицій надійшло від клієнтів минулого року. Всі вони внесені до фінплану і будуть виконані. Ми готові до співпраці, адже також заробляємо на перевезеннях, як і ви. Загалом же плануємо на наступні п’ять років по 27—40 млрд грн капітальних інвестицій щороку».

https://info.uz.ua

Інші думки

Благодійний фонд Зв'язатися з нами

© Всеукраинская общественная организация производителей, переработчиков и экспортеров зерна, 1997-2024.
При цитировании и использовании любых
материалов ссылка на Украинскую зерновую
ассоциацию обязательна.При использовании в
интернет обязательна так же гиперссылка
на http://uga-port.org.ua Розробка сайту